Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 14 mar 2012, 23:14
Offline

Rejestracja: 30 lis 2010, 1:32
Posty: 44
Obrazki: 1
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 5 razy
PYTANIE: Jaki powinien być rozkład nacisku na narty zewnętrzna/wewnętrzna???
[url]TUTAJ
http://youcanski.com/en/coaching/inside_ski.htm[/url]
http://youcanski.com/en/coaching/inside_ski.htm
artykuł do przemyślenia:

Generally, World Cup skiers maintain the weight distribution ratio between their outside and inside skis somewhere between 80/20% and 70/30% in phase-I of a turn. This ratio changes throughout the arc of a turn. Normally, a good turn is started above the fall line with close to 90% of the weight on the outside ski.

Po podziale każdego skrętu na 3 fazy rozkład sił u najlepszych wygląda tak:

Outside ski Inside ski
Phase - I 80% 20%
Phase - II 65% -70% 35% - 30%
Phase - III 50% - 60% 50% - 40%




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 15 mar 2012, 14:31
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 kwie 2011, 17:21
Posty: 1358
Obrazki: 25
Lokalizacja: Kraków/Rząska
Podziękował : 405 razy
Otrzymał podziękowań: 445 razy
Imię: Michał
Dni na nartach: 0
Tylko ten podział obciążenia to przy jeździe zawodniczej, a jak to się przekład na jazdę dowolną dla amatora? Dążyć do rozkładu około 60%/40% wtedy wychodzą fajne cięte dynamiczne skręty? Samo obciążenie to nie wszystko.




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 15 mar 2012, 15:17
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lis 2010, 16:45
Posty: 4063
Obrazki: 4
Lokalizacja: Pawłowice
Podziękował : 857 razy
Otrzymał podziękowań: 591 razy
Imię: Marcin
Dni na nartach: 1
Moim zdaniem bezpieczna jazda to zawsze obciążanie narty zewnętrznej więcej niż wewnętrznej, tylko od samej jazdy zależy i terenu oraz warunków na trasie czy obciążamy 60/40 czy np. 75/25.




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 15 mar 2012, 16:03
Offline

Rejestracja: 09 sty 2012, 22:42
Posty: 455
Podziękował : 172 razy
Otrzymał podziękowań: 202 razy
Imię: Mariusz
Dni na nartach: 12
Myślę, że obciążenie zależy od tego jak jesteśmy wychyleni w skręcie i jaka działa na nas siła odśrodkowa. Jeśli przesadzimy z wychyleniem w stosunku do siły, to staniemy na wewnętrznej narcie. Dopóki mogę staram się jechać na zewnętrznej, a jak nie mogę to na ogół kończę dzwonem :).




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 15 mar 2012, 16:49
Offline

Rejestracja: 30 lis 2010, 1:32
Posty: 44
Obrazki: 1
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Zwracam na to uwagę bo bywa tak, że przesiadając się ze slalomki na gigantkę, osoby dobrze jeżdżące, wycinające piękne skręty, zaliczają dzwona przy pierwszym podejściu do skrętu - obciążenie 50/50 czy nawet 60/40 w połączeniu ze zbyt małą prędkością powoduje glebe. W artykule dzieli "gość" skręt na 3 fazy i w momencie inicjacji skrętu wskazuje na rozłożenie sił 80/20 na rzec narty zewnętrznej w skręcie.
Oczywiście że to jazda zawodnicza i nie na rozkładzie obciążenia się narciarstwo kończy(całe szczęście). Jednak chyba warto aby każdy zwrócił sobie uwagę podczas jazdy i zastanowił się nad swoim indywidualnym rozkładem sił. Nawet amator niech dąży do jak najlepszej techniki i świadomej a jednocześnie skutecznej jazdy.

P.S. Raceman masz rację - zawsze bezpieczniej jechać bardziej na zewnętrznej. Obciążenie wewnętrznej jest potrzebne aby przyśpieszać z tego co rozumiem z artykułu. W sporcie zawodowym wydaje się koniecznym zwrócenie uwagi na ten element balansu na nartach.




Ostatnio zmieniony 15 mar 2012, 16:54 przez snowkiteman, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 15 mar 2012, 16:54
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 kwie 2011, 17:21
Posty: 1358
Obrazki: 25
Lokalizacja: Kraków/Rząska
Podziękował : 405 razy
Otrzymał podziękowań: 445 razy
Imię: Michał
Dni na nartach: 0
Uważam, że jadąc na obydwu nartach obciążonych w jakiejś proporcji jadę zdecydowanie pewniej i mam lepszą kontrolę nad tym co robią narty. Jazda tylko na zewnętrznej czy w ogóle tylko na jednej to wydaje mi się, że w jeździe dowolnej więcej tracimy i nie do końca panujemy nad nartami. Raceman podział obciążenia nart dla nas pewnie jest mocno umowny bo jak go zmierzyć :), zgodzę się z tym co napisałeś, że warunki i teren to dla większości wymuszają która narta jest bardziej obciążona.
Z tym co napisałem bardziej chodziło mi o to czy przy amatorskiej jeździe po trasach jest sens i czy to w ogóle jest poprawne technicznie obciążanie zewnętrznej powiedzmy aż np. w 80%. Nie piszę o jakichś skrajnościach stromych zlodzonych stokach czy sytuacji awaryjnej :).

Dlatego też w pierwszym poście napisałem że obciążenie to nie wszystko 8-).




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 18 mar 2012, 21:15
Offline

Rejestracja: 10 paź 2011, 23:08
Posty: 96
Obrazki: 0
Lokalizacja: Jelenia Góra
Podziękował : 29 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy
Dla mnie dolna narta w I fazie skretu to precyzyjne wejscie do skrętu (wczuwanie się ci dzieje sie z moja równowagą). Cale ciało uczestniczy w poszukiwaniu stanu równowagi. To faza w której narta przyjmuje optymalne nachylenie odpowiednie do predkości zamierzonego skrętu i warunków sniegowych (inaczej w firnie inaczej na lodzie czy miekkim śniegu). Narta musi szukać ślizgu, małych oporów na sniegu.Czysto wycinać skręt.

Kiedy obciąże nadmiernie górna nartę to mam brak czucia nart, równowagę mam ale "trwałą".
Z automatyki wiemy ,ze sensory aby dawać sygnał dla sterowania automatem muszą czytać błąd.
W pozycji na dwuch nogach ja nie czuję zachwian ciała. Jadę sztywno. Może się wydawać ,że jest OK

Niestety stawy są sztywne , maleje nasza wrażliwość na zmieniajace się warunki, nasze nogi są jakby związane. Przy utracie równowagi moze być gleba, bo wewętrzna narta "jest przyklejona" do sniegu.
Zanim ją podniosę , musze zmniejszyc nacisk narty., Czasu mało i może sie zdarzyć ,że najlepszym wyjsciem jest przewrócenie się.
Podstawą dobrej jazdy na nartach są przejscia z nogi na nogę.
Druga faza to jak najbardziej powolna zmiana obciązenia nóg, aby w trzeciej przejsc na nartę górną.
Im bardziej miękki i głęboki snieg tym bardziej maleje wpływ narty dolnej na skręt.
Inaczej jest w krótkim skręcie (śmigu)
Można go jechać róznymi stylami. Jednym z nich jest jazda na obu równo obciążonych nartach.
Jest też skręt na krawedziach z równym obciążeniem nart (taki skręt żmijkowy), ale to mniejsze prędkości i taki rodzaj pędzlowania, nie wymagający dużych pochylen w wirażach.
Ci co jeżdżą jednym rodzajem skrętu , nie wiele mogą powiedzieć o roli narty dolnej.
Mam tu na myśli skret którym starają się obsłużyć krótkie i długie skręty, jazdę po lodzie i w głębokin sniegu, czy jazdę na plaskim i stromym. Też jazdę na krótkich i długich nartach.




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 18 mar 2012, 23:08
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 kwie 2011, 17:21
Posty: 1358
Obrazki: 25
Lokalizacja: Kraków/Rząska
Podziękował : 405 razy
Otrzymał podziękowań: 445 razy
Imię: Michał
Dni na nartach: 0
Niko130 pisze:
Kiedy obciąże nadmiernie górna nartę to mam brak czucia nart, równowagę mam ale "trwałą".
- dlaczego uważasz, że tracisz czucie nart? Jak rozumieć tą równowagę "trwałą". Wydaje mi się, że prowadząc obie narty po śniegu lepiej czuję teren po którym jadą, "czuję" pracę obu nóg.

Niko130 pisze:
Niestety stawy są sztywne , maleje nasza wrażliwość na zmieniajace się warunki, nasze nogi są jakby związane. Przy utracie równowagi moze być gleba, bo wewętrzna narta "jest przyklejona" do sniegu.
Zanim ją podniosę , musze zmniejszyc nacisk narty., Czasu mało i może sie zdarzyć ,że najlepszym wyjsciem jest przewrócenie się.
- Nie do końca rozumiem pierwsze zdanie, dlaczego uważasz że stawy są sztywne i nogi związane?? Chodzi Ci o to że ktoś jedzie mocno usztywniony jak deska, no to faktycznie wtedy upadek jest pewny. Jadąc na obu nartach staram się jechać elastycznie, tak żeby ciało i mięśnie pracowały w zależności od potrzeb i sytuacji. Wtedy dobrze "czuję" stok i kontroluję jazdę, wydaje mi się że właśnie w momencie jak zostanę tylko na jednej narcie powiedzmy w 100% to się usztywniam.
Niko130 pisze:
Podstawą dobrej jazdy na nartach są przejscia z nogi na nogę.
Druga faza to jak najbardziej powolna zmiana obciązenia nóg, aby w trzeciej przejsc na nartę górną.
Im bardziej miękki i głęboki snieg tym bardziej maleje wpływ narty dolnej na skręt.
Inaczej jest w krótkim skręcie (śmigu)
Można go jechać róznymi stylami. Jednym z nich jest jazda na obu równo obciążonych nartach.
Jest też skręt na krawedziach z równym obciążeniem nart (taki skręt żmijkowy), ale to mniejsze prędkości i taki rodzaj pędzlowania, nie wymagający dużych pochylen w wirażach.
Ci co jeżdżą jednym rodzajem skrętu , nie wiele mogą powiedzieć o roli narty dolnej.

Nie lubię dyskusji przez internet brakuję interakcji z drugą osobą i przekazania emocji i gestykujacji:), żeby nie było że propaguję tylko jazdę na obu nartach i jednym skrętem :). 8-) Fajnie by było się spotkać na stoku i pogadać "na żywo"!!! Wiadomo, że nie zawsze są idealne warunki, stok i sytuacja wymusza rodzaj skrętu i jazdy. Usiłowanie jechania tego samego zawsze i wszędzie to raczej prowadzi do niezłego bum :).

Niko130 pisze:
Mam tu na myśli skret którym starają się obsłużyć krótkie i długie skręty, jazdę po lodzie i w głębokin sniegu, czy jazdę na plaskim i stromym. Też jazdę na krótkich i długich nartach.
- mógłbyś ten skręt opisać trochę szerzej, nie bardzo rozumiem chodzi Ci o jeden skręt stosowany wszędzie??




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 19 mar 2012, 9:18
Offline

Rejestracja: 10 paź 2011, 23:08
Posty: 96
Obrazki: 0
Lokalizacja: Jelenia Góra
Podziękował : 29 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy
http://www.skiforum.pl/threads/43387-Go ... post431905

Za dużo pytań. Najpierw odpowiedz mi jaka jazdę preferujesz (po obejrzeniu filmów jakie wskazalem).
Potem podyskutujemy. Jazda na nartach, na kazdym etapie umiejetności jest postrzegana inaczej.
To musimy ustalić .




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 19 mar 2012, 9:35
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 kwie 2011, 17:21
Posty: 1358
Obrazki: 25
Lokalizacja: Kraków/Rząska
Podziękował : 405 razy
Otrzymał podziękowań: 445 razy
Imię: Michał
Dni na nartach: 0
No wiem, właśnie dlatego napisałem, że fajniej by było pogadać na żywo. Przeglądnę wskazany wątek i filmy i wtedy odpiszę dokładnie. :)




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
 Tytuł: Re: Rozkład obiciążenia - narta zewnętrzna/narta wewnętrzna
PostZamieszczono: 19 mar 2012, 23:29
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 kwie 2011, 17:21
Posty: 1358
Obrazki: 25
Lokalizacja: Kraków/Rząska
Podziękował : 405 razy
Otrzymał podziękowań: 445 razy
Imię: Michał
Dni na nartach: 0
Oglądałem zdjęcia oraz filmy wskazane w twoim poście moje preferencje to 5, 7, 4 oraz 3 i 6. Celowo podaję je w takiej kolejności. Film nr 6 na końcu ze względu na krótki skręt i śmig, nr 4 i nr 3 elegancka spokojna jazda.




Na górę
 Wyświetl profil Prywatny album  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

  stat4u

  Nowości Nowości Mapa Strony Mapa Strony Index Mapy strony Index Mapy strony RSS RSS Lista kanałów Lista kanałów

Powered by phpBB © 2007 Group