Skimania.com.pl | Forum narciarskie, forum narty, narty forum, narciarstwo, turystyka, żeglarstwo
http://www.skimania.com.pl/

Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?
http://www.skimania.com.pl/wplyw-stuktury-slizgu-na-jazde-na-nartach-t1055-15.html
Strona 2 z 5

Autor:  Niko130 [ 25 lut 2012, 22:36 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Raceman pisze:
Nico czy możesz coś powiedzieć o wpływie struktury na jazdę na nartach? (bo takie pytanie zadałem)

Odpowiedzialem na drugie pytanie (post 1)
Cytuj:
Zapytanie bezpośrednio do Was , jakie macie odczucia z jazdy na takich nartach?

A wpływ? W akademickiej dyskusji można wykazywać, że jest. Praktycznie ZERO.
Czy to było przywoływanie mnie do porządku ? Chyba sie mylę:)



Autor:  Raceman [ 26 lut 2012, 14:07 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

No to zadam drugie pytanie , czy kiedykolwiek jeżdziłeś na narcie bez struktury a potem na niej tej samej po nadaniu struktury? Jeśli tak opisz odczucia.



Autor:  mihumor [ 26 lut 2012, 14:44 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

A czy struktura poza tym nie ma dodatkowych własności poprawiających jakość (trwałość) smarowania?



Autor:  Niko130 [ 26 lut 2012, 18:08 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Raceman pisze:
No to zadam drugie pytanie , czy kiedykolwiek jeżdziłej na narcie bez struktury a potem na niej tej samej po nadaniu struktury? Jeśli tak opisz odczucia.

Ja jeżdżę na tzw używkach , wieloletnich.
Ale w zeszłym sezonie nabyłem bandity B7 i B8 Był miękki snieg (firn) Nie mialem żadnych wrażen ani negatywnych ani pozytywnych. Pięknie leciały mi po garbach aż snieg rozpryskiwał się na boki (nie spod nart). Strukturę miały oczywiscie. Po przyjeżdzie do domu zabrałem się do smarowania nart.
Na obu parach mialem w czesci dziobowej i tylnej wklęsłosci rzędu 06-1.mm.
Nie było sprawy moją maszynką (szlifierką kątową) szybko doprowadzilem do porządku.
Ani teraz ani potem nie czuję róznicy Strukture mam a jakże. Jeżdzę po twardym (niby lodzie) po puchu, mokrym sniegu, kręce kółka, jeżdzę royal-jetem, szybko ,wolno po kalabrakach ,na stromym i płaskim. Nie wiem ale nie czuję róznicy , również gdy to samo wykonuję na nartach z 2000-2001.

Acha buty mam takie z otwarciem z tyłu Nordika Synetic . Przede wszystkim wygodne.
Cytuj:
A czy struktura poza tym nie ma dodatkowych własności poprawiających jakość (trwałość) smarowania?


Jak najpoważniej ,Mihumor tak myślę , że umożliwie lepsze wnikanie smaru we wnętrze zoli.
Ponadto struktura nie pozostawia włoskowatej powierzcni tylko ją wygładza.
Co do odprowadzania wody to zupełnie nie wierzę , bo tarcie zawsze zmniejsza się przez wprowadzanie warstwy o małym wspłóczynniku tarcia i jazda na warstewce wody to marzenia, po co ją usuwać. A że nadmiar. Jak jezdze na krawędzi to ona sama odemnie ucieka.
Na jajo nie jeżdzę, mam lepsze sposoby na jazdę.A tylko na płaskiej narcie nadmiar wody (smaru) może być negatywny.
Ale ja sie w to nie wgłębiam Ważne jest aby slizgi nie wykazywały adhezji (zdolnosci przylegania )
POwierzchnie bardzo gładkie chyba ją mają , więc może ta odrobina porowatosci (struktury) i siedzace w nich drobiny wody to może to. Nie wiem :(



Autor:  Raceman [ 26 lut 2012, 23:32 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Dobrze więc zacznę od początku. O strukturze słyszę tu i tam już któryś rok, i ze niby dobra itd. więc należy to sprawdzić. Kilka lat temu Racecarver nabył nówki ELANY SLX 165 i sobie na nich świetnie pomykał za moją namową zrobił sobie głębszą strukturę - ukośna poprzeczna. Pierwsze wrażenie na nim zrobiły podczas smarowania , a mianowicie smar rozchodził się lepiej po narcie i tak jakby głebiej wnikał. Drugie i to jeszcze wieksze zrobiły na nim jak pojechał na nich pierwszy raz na stok. I co się okazało, narta zachowywała się całkowicie odmiennie jak pierwotnie. Niebyło żadnych ale to żadnych uślizgów, skręcanie na tych SLkach tylko i wyłacznie na krawedzi, i jeszcze o dziwo !..... stały się stabilniejsze nawet przy prędkościach zarezerwowanych dla GSów. Sprawdziłem w ten sposób OSOBIŚCIE kilka par nart i stwierdzam że narty na głebokiej strukturze inaczej się prowadzą , inicjują skręty, i w ogóle inne udczucia z jazdy. Po zapięciu takich nart ma się uczucie że jedzie się po szynach.
Nicko jeszcze jedno, z biegiem czasu narta traci swoje właściwości, czasem warto przesiąść się w tedy na coś fabrycznie nowego.
Wiem że może to niemałe pieniądze ale czasem warto zapłacić.
Sam po sobie sprawdziłem "przechodzone" różnej maści i powiem Ci że nowe to nowe....



Autor:  staszek [ 27 lut 2012, 11:53 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Raceman pisze:
Dobrze więc zacznę od początku. O strukturze słyszę tu i tam już któryś rok, i ze niby dobra itd. więc należy to sprawdzić. Kilka lat temu Racecarver nabył nówki ELANY SLX 165 i sobie na nich świetnie pomykał za moją namową zrobił sobie głębszą strukturę - ukośna poprzeczna. Pierwsze wrażenie na nim zrobiły podczas smarowania , a mianowicie smar rozchodził się lepiej po narcie i tak jakby głebiej wnikał. Drugie i to jeszcze wieksze zrobiły na nim jak pojechał na nich pierwszy raz na stok. I co się okazało, narta zachowywała się całkowicie odmiennie jak pierwotnie. Niebyło żadnych ale to żadnych uślizgów, skręcanie na tych SLkach tylko i wyłacznie na krawedzi, i jeszcze o dziwo !..... stały się stabilniejsze nawet przy prędkościach zarezerwowanych dla GSów. Sprawdziłem w ten sposób OSOBIŚCIE kilka par nart i stwierdzam że narty na głebokiej strukturze inaczej się prowadzą , inicjują skręty, i w ogóle inne udczucia z jazdy. Po zapięciu takich nart ma się uczucie że jedzie się po szynach.
Nicko jeszcze jedno, z biegiem czasu narta traci swoje właściwości, czasem warto przesiąść się w tedy na coś fabrycznie nowego.
Wiem że może to niemałe pieniądze ale czasem warto zapłacić.
Sam po sobie sprawdziłem "przechodzone" różnej maści i powiem Ci że nowe to nowe....




Poszukaj sobie do czego na jakie warunki są struktury
na głębokiej strukturze pojeździsz na warunkach mokrych na mrozie będzie spowalniała
w narciarstwie i w smarowaniu siedzę od urodzenia
taki przykład narta bez struktury na mokrym śniegu zachowuje się tak jak byś na szybę nalał wody położył drugą szybę na nią i przesuwał - będzie opór struktura jest po to żeby odprowadzała wodę itd itd. Natomiast na dużym mrozie lepiej jak nie ma struktury lub jest bardzo płytka i drobna dlatego że każde rowki na narcie dziurki itd w mroźnych warunkach spowalniają nartę . Tak w skrócie im bardziej mokro tym głębsza struktura im bardziej zimno tym drobniejsza .
Smarując na zawody testuję struktury na nartach i czasem jest tak że najlepiej jadą narty bez struktury . Wszystko zależy od warunków atmosferycznych . Gdy robimy struktury w serwisie i mamy tylko 1 parę nart i chcemy zrobić strukturę to najlepiej powiedzieć żeby to była uniwersalna .



Autor:  michalk [ 27 lut 2012, 14:04 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Staszek, Raceman - czy są różne struktury dla różnych nart? to znaczy inna dla SL inna dla GS?? czy uniwersalna po prostu dla każdej narty będzie taka sama? Bo z waszych postów wynika że narty z głęboką strukturą będą tracić na mrozie i odwrotnie - czyli oprócz np. SL i GS trzeba będzie mieć GS na mrozy i na pluchę itd :). Chyba że do jazdy bez napinki i walki o dziesąte części sekundy to na codzień nie ma znaczenia. Chociaż z tego co Raceman piszesz o swoich doświadczeniach to jednak wpływa to i to bardzo...



Autor:  staszek [ 27 lut 2012, 15:58 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

michalk pisze:
Staszek, Raceman - czy są różne struktury dla różnych nart? to znaczy inna dla SL inna dla GS?? czy uniwersalna po prostu dla każdej narty będzie taka sama? Bo z waszych postów wynika że narty z głęboką strukturą będą tracić na mrozie i odwrotnie - czyli oprócz np. SL i GS trzeba będzie mieć GS na mrozy i na pluchę itd :). Chyba że do jazdy bez napinki i walki o dziesąte części sekundy to na codzień nie ma znaczenia. Chociaż z tego co Raceman piszesz o swoich doświadczeniach to jednak wpływa to i to bardzo...


Nie ma struktur do różnego typu nart są tylko struktury na różne warunki
Uniwersalna i każda inna struktura dla każdej narty będzie taka sama
Tzw amator rzadko wyczuje czy ma strukturę czy nie przeważnie idzie to wyczuć na tzw wodzie
najlepiej zrobić uniwersalną jeśli się ma 1 parę.
możesz mieć 5 takich samych nart tak samo posmarowane i takie same struktury i każda może jechać inaczej wszystko zależy od rodzaju ślizgu. Będziesz miał narty za miękkie będą ci się rozjeżdżały za twarde będzie się kiepsko trzymały itd . różnic jest bardzo dużo w nartach struktura to jest tylko taki dodatek dla tzw zawodowców. Czasem nawet złe prze szczotkowanie nart lub złą szczotką ma znaczenie na jej jazdę .



Autor:  michalk [ 27 lut 2012, 18:45 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Raceman, rozumiem ze w nartach o których pisałem robiłeś głębsze struktury i jeździło się lepiej, ale w każdych warunkach? Czyli przy mrozie i równej trasie jaki i w wiosennej mokrej breji? Czy w któryś warunkach było ciężej i gorzej?



Autor:  Raceman [ 27 lut 2012, 19:13 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Panowie, Staszek ma całkowitą rację jeśli chodzi o struktury tylko że Staszek pisze to z perspektywy trenera zawodników którzy mają do wyboru kilka lub kilkanaście par nart, i dobierają narty z ślizgami oraz strukturami na mokry snieg, lub na zimne warunki( tak nawet ślizg jest robiony i taki i taki). My jako totalni amatorzy musimy wypośrodkować w samych strukturach jaką najlepiej wybrac dla siebie? Zaczynamy od płytkich , najlepiej poprzeczna ukośna rzadziej wzdłużna liniowa.
I testujemy to moja rada. Każdy wybierze sobie najlepszą jaka mu pasuje. Zawsze można zapytać i mogę doradzić jak by co.



Autor:  michalk [ 27 lut 2012, 19:48 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Race to dawaj jakie masz swoje preferencje :). Przypuszczam że poprzeczna ukośna to taka najbardziej uniwersalna, z twojego doświadczenia różnice pomiędzy nią a wzdłużną liniową podczas jazdy, jakieś diametralnie inne odczucia?
Jeszcze jedna kwestia - zmiana struktury na tej samej narcie, pewnie konieczne jest planowanie ślizgu im głębsza struktura tym mocniej to trzeba splanować, więc ileś takich zmian znacznie skróci żywotność narty przy eksperymentach :)



Autor:  staszek [ 27 lut 2012, 20:04 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

michalk pisze:
Race to dawaj jakie masz swoje preferencje :). Przypuszczam że poprzeczna ukośna to taka najbardziej uniwersalna, z twojego doświadczenia różnice pomiędzy nią a wzdłużną liniową podczas jazdy, jakieś diametralnie inne odczucia?
Jeszcze jedna kwestia - zmiana struktury na tej samej narcie, pewnie konieczne jest planowanie ślizgu im głębsza struktura tym mocniej to trzeba splanować, więc ileś takich zmian znacznie skróci żywotność narty przy eksperymentach :)


Ślizg się niszczy a raczej zużywa przy strukturach maszynowych przy nich trzeba robić szlif jeśli chcemy w krótkim okresie czasu zmienić strukturę na inną , mniejszy kłopot jest przy strukturze ręcznej ona bardzo szybko traci swoje właściwości (tzw się ściera) dlatego można częściej je nakładać jeśli już jest słabo widoczna można także delikatnie przejechać ślizg metalową strukturą .
struktura ukośna szybciej i lepiej odprowadzi wodę powietrze z pod narty itd ja bardzo rzadko używam tzw. ciągłej wzdłużnej. przeważnie wszystkie skośne .



Autor:  staszek [ 27 lut 2012, 20:08 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

Struktura maszynowa jest wycinana czy tam wcinana w ślizgu , natomiast ręczna jest bardziej ślizg wgniatany niż wycinany. Kiedyś swix miał strukturę która wycinała ślizg przy pomyłce i założeniu na odwrót można było pozbyć się garści ślizgu z narty :D :P



Autor:  michalk [ 27 lut 2012, 20:17 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

staszek pisze:
można także delikatnie przejechać ślizg metalową strukturą.

nie bardzo to rozumiem? chodzi o maszynową strukturę? sorry za pytanie ale w serwisowaniu nart jestem laik :)



Autor:  staszek [ 27 lut 2012, 20:25 ]
Tytuł:  Re: Wpływ stuktury ślizgu na jazdę na nartach?

michalk pisze:
staszek pisze:
można także delikatnie przejechać ślizg metalową strukturą.

nie bardzo to rozumiem? chodzi o maszynową strukturę? sorry za pytanie ale w serwisowaniu nart jestem laik :)



Tam się mi pomyłka wkradła chodzi o to że można ślizg delikatnie przejechać metalową cykliną

Maszynowa struktura bardziej trwała przy częstej zmianie struktury trzeba robić szlif narty

Ręczna struktura mniej trwała szybko zanika przy częstej zmianie można przejechać ślizg delikatnie metalową cykliną

Podsumowując struktura maszynowa bardziej trwała bardziej niszczy ślizg
struktura ręczna mniej trwała ale zato mniej zniszczy nasz ślizg



Strona 2 z 5 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/