Skimania.com.pl | Forum narciarskie, forum narty, narty forum, narciarstwo, turystyka, żeglarstwo
http://www.skimania.com.pl/

Film pt. "Bezpiecznie na nartach"
http://www.skimania.com.pl/film-pt-bezpiecznie-na-nartach-t809-30.html
Strona 3 z 3

Autor:  mareknot [ 12 lis 2011, 12:02 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

Witam!
Trochę gdzieś grzebnąłem w intka i znalazłem coś ciekawego. Znalazłem artykuł Pana Krzysztofa Waksmundzkiego, komentujący przepisy Fis na ten temat. Wklejam go w całości, bez linku, ze względu na dobro ogólne, do przeczytania. Jeżeli moderatorzy uznają to za błąd, że zaśmiecam wątek, proszę o zmiane miejsca na forum i przeniesienie go w inne miejsce lub postępowanie, które uznają ca celowe. Wyróżnienia, to od mnie.

Podstawowe zasady zachowania się na stoku - zasady FIS

"W celu podniesienia bezpieczeństwa, a co za tym idzie również przyjemności korzystania ze stoków narciarskich, FIS (Międzynarodowa Organizacja Narciarska) opracowała 12 zasad zachowania się na trasach narciarskich dla ich użytkowników: narciarzy i snowboardzistów. Warto znać te zasady i stosować się do nich, jeśli chcemy być świadomymi i odpowiedzialnymi użytkownikami stoków i zależy nam nie tylko na własnym bezpieczeństwie, ale również innych miłośników sportów zimowych.

Wzgląd na inne osoby.
Każdy narciarz i snowboarder powinien zachować się w taki sposób, aby nie zagrażać nikomu innemu i nie spowodować żadnej szkody.
Komentarz FIS: Narciarz odpowiedzialny jest także za złe działanie sprzętu, który używa. W szczególności dotyczy to nowinek technicznych (płyty carvingowe lub do wyczynu).

Panowanie nad szybkością i sposobem jazdy.
Każdy narciarz i snowboarder musi zjeżdżać z prędkością dopasowaną do swych umiejętności, rodzaju i stanu trasy, warunków pogodowych i natężenia ruchu.
Komentarz FIS: Kolizje na stoku najczęściej zdarzają się z powodu nadmiernej szybkości, niezapanowania nad nartami lub niezauważenia innego uczestnika ruchu. Narciarz zobowiązany jest poruszać się tak, aby w razie konieczności zatrzymać się lub skręcić w ramach umiejętności jakie posiada. Narciarz zobowiązany jest poruszać się wolno w miejscach zatłoczonych, w okolicach wyciągów, na zakończeniu trasy, lub zmniejszenia widoczności z powodu warunków pogodowych lub załamania stoku.

Wybór toru trasy.
Narciarz lub snowboarder znajdujący się powyżej na stoku musi wybrać taki tor jazdy aby unikać wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.
Komentarz FIS: Narciarstwo i snowboarding są sportami wolności ruchu przy przyjęciu zasady, że każdy uczestnik stosuje się do reguł uprawiania tych sportów. Na stokach rządzi zasada, że pierwszeństwo przysługuje temu kto znajduję się "przed" lub "niżej". Każdy znajdujący się powyżej musi pamiętać, że jego zachowania nie mogą wpłynąć na zachowania tych przed lub poniżej.

Wyprzedzanie.
Wyprzedzać można i z góry i z dołu i z prawej i z lewej, ale tylko w takiej odległości, która zapewni wyprzedzanemu narciarzowi wystarczającą przestrzeń dla wszelkich jego manewrów.
Komentarz FIS: Wyprzedzający narciarz ponosi całkowitą odpowiedzialność za skutki manewru wyprzedzania do chwili jego ukończenia. Ta zasada odnosi się także do omijania stojących na stoku.

Wjazd i ruszanie z miejsca.
Narciarz, który wjeżdża na drogę zjazdu lub po zatrzymaniu chce znowu ruszyć ma obowiązek sprawdzić patrząc w górę i w dół stoku, czy może to uczynić bez zagrożenia dla siebie i innych.
Komentarz FIS: Doświadczenie dowodzi, że ogromna część wypadków zdarza się wskutek nieprzewidywalnego włączenia się w ruch nowego uczestnika. Jest podstawowym nakazem bezpieczeństwa pełne sprawdzenie czy włączenie się narciarza nie spowoduje utrudnienia dla któregokolwiek z będących w ruchu. Dopiero po płynnym włączeniu się w rcuh korzysta się z pierwszeństwa przyznanego 3 reguła FIS. Wprowadzenie snowboardów i nart głęboko taliowanych (carvingowych) umożliwia ich użytkownikom wykonywanie skrętów i ruch w kierunku przeciwnym do głównego nurtu ruchu - w dół stoku. Ten kto wykonuje manewr "w poprzek lub pod prąd" nurtu ruchu musi tak się zachowywać aby osoby poruszające się w dół stoku nie były zagrożone.

Zatrzymywanie się.
Narciarz tylko w razie absolutnej konieczności może zatrzymać się w miejscach zwężeń i złej widoczność. Po upadku narciarz musi usunąć się z toru jazdy tak szybko jak to tylko jest możliwe.
Komentarz FIS: Z wyjątkiem szerokich stoków zatrzymywanie się powinno następować na skraju trasy. Nikt nie może się zatrzymywać w miejscach niewidocznych dla jadących z góry lub zza zakrętu.

Podchodzenie i schodzenie.
Narciarz może podchodzić lub schodzić tylko skrajem / brzegiem trasy a w razie złej widoczności powinien zejść z trasy.
Komentarz FIS: trasy narciarskie są z założenia przeznaczone do ruchu jednokierunkowego - w dół. Pojawienie się osoby poruszającej się w przeciwnym kierunku stwarza zagrożenie dla poruszających się w dół. Ślady butów wyciśnięte w śniegu pogarszają warunki bezpieczeństwa jazdy i odpowiada za nie ten kto je pozostawił.

Stosowanie się do znaków i sygnalizacji.
Każdy narciarz ma obowiązek stosowania się do znaków i sygnalizacji.
Komentarz FIS: Trasy narciarskie oznaczone są w zależności od stopnia ich trudności kolorami (od najłatwiejszych do najtrudniejszych): ZIELONYM, NIEBIESKIM, CZERWONYM, CZARNYM. Każdy uczestnik ruchu sam decyduje o wyborze trasy. Na trasach ponadto umieszczone są znaki informujące o utrudnieniach i niebezpieczeństwach np. o lawinach, czy zamknięciu trasy. Uczestnik ruchu ma obowiązek obserwować znaki i stosować się do nich. Uczestnik ruchu narciarskiego powinien zdawać sobie z tego sprawę, że znaki umieszczono dla jego własnego dobra i bezpieczeństwa.

Zachowanie się w razie wypadku.
W razie wypadku każdy narciarz ma obowiązek niesienia pomocy.
Komentarz FIS: Jest oczywistą zasadą etyczną, że uprawiający sport ma obowiązek nieść pomoc poszkodowanemu niezależnie od istnienia prawnego obowiązku. W szczególności pomoc powinna polegać na udzieleniu tzw. PIERWSZEJ POMOCY, na zawiadomieniu właściwych służb oraz natychmiastowym zabezpieczeniu (oznakowaniu) miejsca wypadku tak aby nie zagrażało ono innym uczestnikom ruchu. FIS wyraża nadzieję, że zachowanie polegające na uderzeniu w innego uczestnika ruchu i ucieczce z miejsca zdarzenia będzie przez właściwe ustawodawstwa karne wszystkich państw traktowane jak identyczne wykroczenie drogowe oraz, że państwa, które jeszcze tego uregulowały wprowadzą właściwe postanowienia do swych ustaw.

Obowiązek ujawnienia tożsamości.
W razie wypadku każdy narciarz (zarówno świadek jak i uczestnik) ma obowiązek podania swoich danych osobowych.
Komentarz FIS: Świadkowie i opis zdarzenia mają kardynalne znaczenie dla ustalenia odpowiedzialności i w związku z tym każdy, kto był świadkiem musi czuć się zobowiązanym do uczestniczenia w procedurach wyjaśniających. Raporty właściwych służb oraz zdjęcia stanowić będą dowody we wszystkich postępowaniach mających na celu ustalenie winnych."

Mam nadzieję, że tekst ten będzie pomocą dla wielu z nas (nikomu nic nie imputuję :roll: :? ) i pozwoli uniknąć kłopotliwych zachowań.



Autor:  Niko130 [ 12 lis 2011, 14:33 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

tadek49 pisze:
Niko130 pisze:
Wstawiam film z sytuacją podobną do przedstawionego wcześniej filmu (tadka49):http://www.youtube.com/watch?v=l81kiGODaLw#t=01m09s


Wg mnie, ta sytuacja nie jest jednoznaczna.
Obaj jechali równolegle po przeciwnych krańcach stoku krótkim skrętem (a jak Niko oceniasz jazdę tego który hamował?)
I w pewnym momencie ten z lewej (patrząc od nas) wycina długi łuk bez spojrzenia w górę czy nie zajedzie komuś drogi.
Mam wątpliwości, a Wy?

PS. żona domaga się ode mnie honorarium ! :mrgreen:


Dla jadącego z góry sytuacja była klarowna ,na stoku stal kamerzysta, dolny podjechał do niego. Górny mial sporo miejsca aby nie wjechać w nich. Mógł wykonać skręt w lewo, mogł pójsc w prawy . Miał czas i miejsce. Wybrał skręt STOP, ale kiepsko go wykonał. Poza tym jechał za szybko na swe umiejętności.
Napewno jest coś w naszym zachowaniu, że zamiast walczyć odpuszczamy. Ja bym poszedł w skręt.
Dokonał złego wyboru, jechał za szybko. Jak chcesz obejrzeć sytuację dokladniej zajrzyj na http://www.skiforum.pl/threads/40637-Porady-ocena#17



Autor:  tadek49 [ 12 lis 2011, 16:00 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

mareknot pisze:
Witam!
Trochę gdzieś grzebnąłem w intka i znalazłem coś ciekawego.


Marku, jakbyś grzebnął dokładniej, to byś znalazł coś takiego: :mrgreen:

viewtopic.php?f=107&t=731



Autor:  tadek49 [ 12 lis 2011, 16:03 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

Niko130 pisze:
Dokonał złego wyboru, jechał za szybko. Jak chcesz obejrzeć sytuację dokladniej zajrzyj na http://www.skiforum.pl/threads/40637-Porady-ocena#17


tam też mieli wątpliwości, sytuacja niejednoznaczna. Na pewno dolny powinien kuknąć do góry, a górny wykonać skręt w prawo. cbdu.



Autor:  Adrian [ 12 lis 2011, 17:08 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

Niko130 pisze:
Dla jadącego z góry sytuacja była klarowna ,na stoku stal kamerzysta, dolny podjechał do niego. Górny mial sporo miejsca aby nie wjechać w nich. Mógł wykonać skręt w lewo, mogł pójsc w prawy . Miał czas i miejsce. Wybrał skręt STOP, ale kiepsko go wykonał. Poza tym jechał za szybko na swe umiejętności.
Napewno jest coś w naszym zachowaniu, że zamiast walczyć odpuszczamy. Ja bym poszedł w skręt.
Dokonał złego wyboru, jechał za szybko......]


Zgadzam się z Tobą Jerzy i jednocześnie nie zgadzam.

Po pierwsze najgłupszy i najbardziej winny jest kamerzysta.
To jakiś horror z tymi kamerami i aparatami. Ludzie zamiast jeździć to cyrk sobie robią na stoku. Ale o tym koniec.

Nie zgadzam się :
- że jechał za szybko na swoje możliwości, pęndzolował tylko stok i nic więcej więc napędzić się nie mógł
- że mógł iść w prawo - nie mógł bo stali już tam inni uczestnicy kamerowania
- że wybrał STOP - to jedyne wyjście by uniknąć kolizji
- dolny podjechał do niego - nieprawda dolny jechał po drugiej stronie i nagle zachciało mu się wykonać długi skręt carvigowo
nie zważał na nikogo, przejechał cały stok w poprzek, i tak ma szczęście że żyje go mógł go trafić ktoś inny

Zgadzam się z Tobą że:
- gościu jadący w 1 minucie miał źle ustawione wiązania
- jadący z góry już jakieś 200 metrów wyżej mógł przemyśleć całą sytuację, zwolnić bardziej i zobaczyć co będzie robić ekipa kamerzysty. Przecież wiadomo że takie ekipy to zawsze jest zagrożenie bo jadą na zasadzie stada. Czyli wodzu w prawo, reszta w lewo. Wodzu zatrzymuje się a reszta jedzie w niego.
- jadący z góry jedzie nieudolną techniką

Podsumowanie winny jest narciarz jadący z góry.

To na tyle. Pozdrawiam. Jak zdrówko. :D

ps cały film przypomina mi sytuację jak w tamtym roku gościu wjechał w w Ciebie



Autor:  mareknot [ 12 lis 2011, 17:54 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

tadek49 pisze:
mareknot pisze:
Witam!
Trochę gdzieś grzebnąłem w intka i znalazłem coś ciekawego.


Marku, jakbyś grzebnął dokładniej, to byś znalazł coś takiego: :mrgreen:

viewtopic.php?f=107&t=731

Ok. Dzięki Wielkie. Najciemniej zawsze pod latarnią. Możemy to chyba w takim przypadku usunąć. Decyzja moderatorów.



Autor:  narciarz70 [ 12 lis 2011, 18:41 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

Ewidentna wina narciarza, który poruszał się lewą stroną i pod koniec przeciął cały stok z lewej strony na prawo zajeżdżając narciarzowi z prawej powodując bardzo niebezpieczną sytuację.
Za co został ukarany pokrzywionym kijem narciarskim.
Umiejętności ma przeciętne i narty go przerastają.
Kamerzysta stał na poboczu w prawidłowym miejscu.



Autor:  Adrian [ 12 lis 2011, 20:32 ]
Tytuł:  Re: Film pt. "Bezpiecznie na nartach"

mareknot pisze:
Witam!
Trochę gdzieś grzebnąłem w intka i znalazłem coś ciekawego.

...Wyprzedzający narciarz ponosi całkowitą odpowiedzialność za skutki manewru wyprzedzania do chwili jego ukończenia. Ta zasada odnosi się także do omijania stojących na stoku.


....Ten kto wykonuje manewr "w poprzek lub pod prąd" nurtu ruchu musi tak się zachowywać aby osoby poruszające się w dół stoku nie były zagrożone.

..


Dziękuję Marku i pozwoliłem sobie z tego wyłowić tylko dwie reguły.

Film pokazuje jak łamane są obie te zasady.
Król Salomon miałby tu pracę.

Pozdr. Jak zdrówko?



Strona 3 z 3 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/